پسر ایرانی

این وبلاگ زین پس هر وقت که بشود به روز می شود!

رياضي


اگر فقط سواد خواندن و نوشتن داشته باشيد حتما به رياضي هم برخورد كرديد. از جمع و تفريق ساده تا مباحث پيچيده و دشوار آن. رياضي در زندگي روزمره ما نقش مهمي ايفا ميكند، كه از شمردن تا محاسبات گسترده گسترانيده شده است. ولي آيا تا به حال به اين فكر شده كه آيا فردي داراي استعداد يادگيري اين علم است؟ حتما اين اتفاق افتاده ولي آيا اينكه حضور و فقدان اين استعداد در يك فرد تا چه اندازه در ديگر مسائل زندگي آن موثر است بنظر مي رسد كه بحث جديدي باشد كه من قصد دارم در اين مقاله به آن بپردازم.
اگر نگاهي كوتاه به شخصيتهاي مشهور و نامي در عرصه هاي علم، فلسفه و ديگر علوم بي اندازيد قطعا در گوشه اي از علومي كه آنها به آن مشغول بودند مي توانيد نام رياضي را پيدا كنيد. حتي برخي شاعران ما نيز در رياضي متبحر بودند. چيزي كه به ظاهر با هم در تناقض هستند و همينطور عكس اين موضوع هم بارها مشاهده شده است.
بنظر من رياضي يا چيزي كه در فرهنگ ما به رياضي تعبير مي شود نكته و كليد اصلي معما و سوال من در اين مورد نيست. اين موضوع را ميتوان به شكل ديگري بيان كرد كه:
آيا استعداد (ذهنيت يا زمينه فكري) رياضي مسبب بعضي خصوصيات و يا ديگر استعدادها در انسان مي شود يا اينكه برخي خصوصيات و استعدادها باعث مي شود كه فردي در رياضي موفق ظاهر شود؟
افراد باهوش زيادي هستند كه هيچ گرايش يا زمينه اي در رياضي ندارند. رياضيدانان بايد از كلنجار با مغز لذت ببرند، حوصله زيادي داشته باشند و مسائل را به خوبي تحليل كنند. همين چند مورد كافي است كه فردي را در سطح زندگي مبدل به يك فرد موفق بكند ولي هميشه اينطور نيست. عوامل بسيار زيادي دست اندر كار بروز اين گونه برتريها در انسان هستند. چه بسا با وجود اين استعداد هيچ گونه نشاني از موارد مذكور در فرد مشاهده نشد. بروز استعداد ها به طوري كه بر همگان يا حداقل خود فرد مشهود باشد بسيار پيچيده تر از آني است كه بنظر مي رسد.
در باب اينكه افراد رياضي-دوست داراي چه خصوصياتي هستند نمي شود جملاتي كلي بيان كرد و يا آنها را تعميم داد ولي برخي از آنها به واقع اثبات شده هستند. اگر كلي به اين بحث نگاه نكنيم و بحث را بر روي مثالهايي از اين دست پيش ببريم خواهيد ديد كه اين گونه موارد اتفاقي نيستند. در بين افراد برتر كنكورهاي هر سال دانشگاههاي كشور كه دقت كنيد علاقه، استعداد رياضي در بين آنها يك عمل مبرهن است حتي اگر در كلاسهاي كنكور و يا نتايج بدست آمده از آزمون توجه كنيد مرز و فاصله اصلي ميان دارندگان رتبه هاي بالا و پائين عمدتا از درس رياضي نشأت مي گيرد. مثال ديگر در مورد نخبگان اين كشور است. شاعران غير معاصر زيادي از كشورمان در علم رياضي زمينه اي داشتند و در عصر حاضر هم تعدادي از رياضيدانان ما حتي صاحب ديوان شعر هستند. اگر ميان افراد موفق جامعه يا كساني كه به طريق كلاسيك و تعريف شده به درجات بالاي علمي، سياسي و حتي هنري دست پيدا كرده اند نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه حداقل در درس رياضي موفق بوده و به آن نيز علاقه داشته اند.
حال اينكه يك فرد كه داراي استعداد رياضي معمولا داراي چه خصوصياتي است مي بايست عمدتا مواردي را مورد بررسي قرار داد كه در علم رياضي جزو رئوس و اصول به شمار مي روند. نكته سنجي، ريز بيني، بي تفاوت نبودن، تحليل و آناليز، طبقه بندي اطلاعات، حداكثر استفاده از داده ها، ارائه نظريه و در كنار آن هوش بالا كه نمي توان آن را ناديده گرفت موارد مهمي از آن دسته خصوصيات هستند كه مي تواند نقش مهمي را در رفتارها، خصائل و نهايتا سرنوشت شخصي اينچنين فردي داشته باشد. از آنجايي كه رياضي يك محيط مجازي است، به انسان كمك مي كند تا از قوه تخيل قوي برخوردار شود و قدرت تصوير سازي ذهني خود را افزايش دهد كه اين امر در بسياري از هنر هاي تجسمي اصل به شمار مي رود. در امر شعر سرايي نيز همين خصيصه كمك موثري است. به علت كاربري زياد و همچنين دوري نكردن از كلنجارهاي فكري و ذهني زمينه پيشرفت و همينطور كشف ناشناخته ها بيشتر فراهم مي شود و بطور كلي اگر چنين فردي بتواند از اين استعداد خدادادي استفاده كافي را ببرد به مراتب از ديگر افراد كه از اين استعداد بي بهره يا كم بهره هستند جلو تر خواهد بود.

   + سعید ; ٦:٤۳ ‎ب.ظ ; جمعه ۱۳۸٢/٢/٢٦
comment نظرات ()