پسر ایرانی

این وبلاگ زین پس هر وقت که بشود به روز می شود!

قهرمانی پرسپولیس مبارک...

پرسپولیس

   + سعید ; ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٧/٢/۳۱
comment نظرات ()

این چهار ترفند مالی را امتحان کنید

کافی‌است چند دلار پول به همراه چند فهم عمومی مالی به آنها بدهید.

آیا می‌خواهید مطمئن شوید که بچه‌هایتان سرانجام بزرگسالانی با مدیریت مالی قوی از کار درخواهند آمد؟
چهار آزمایش زیر را انجام بدهید:
توصیه‌ می‌شود این شگردها را روی بچه‌های‌تان امتحان کنید، درباره درس‌هایی که باید آموخته بشوند با آنها صحبت کنید و بعد پنهانی کلاهتان را قاضی کنید که آیا خود شما اسیر این کلک‌های مالی شده‌اید؟
1) بها دادن به امروز:
بچه‌ها می‌توانند در بزرگسالی با پشتکار پول پس‌انداز کنند، به شرطی که یاد بگیرند خواسته‌هایشان را به تاخیر بیندازند. با این همه این مهارت به آسانی به دست نمی‌آید.
می‌خواهید بدانید چرا؟ فرض کنید پول توجیبی بچه‌ها هفته‌ای 5 دلار باشد. هفته بعد که برای گرفتن پول توجیبی خود به سراغتان آمدند به آنها حق انتخاب بدهید؛ یکی اینکه می‌توانند همان 5‌دلار همیشگی را همین الان دریافت کنند، یا 7‌دلار داشته باشند؛ یعنی افزایشی 40‌درصدی، به شرطی که بتوانند یک هفته صبر کنند.
«شلومو بنارتزی»، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید: «این به خواسته‌های آنی و لحظه‌ای مربوط می‌شود. اینکه الان هیچ پولی نگیری جالب به نظر نمی‌رسد بنابراین آنها احتمالا 5‌دلار را انتخاب خواهند کرد.»
این لزوما به این معنا نیست که فرزندان شما همه پول توجیبی‌شان را یکجا می‌خواهند. پروفسور بنارتزی که یکی از موسسان گردهمایی مالی رفتاری نیز هست، می‌گوید: «اگر به بچه‌ها پیشنهاد انتخاب بین 7‌دلار همین الان یا روزی یک دلار را بدهیم احتمالا بچه‌ها مانند بزرگسالان روزی یک دلار را به مبلغ هنگفتی که یک دفعه به‌دست بیاورند، ترجیح می‌دهند.»
2) آهسته خرج کردن:
ما در مورد پول، بسته به نوع آن متفاوت فکر می‌کنیم. برای مثال اگر قرار باشد پول را نقدا از جیبمان پرداخت کنیم خیلی بیشتر مواظب خرج کردن آن هستیم نسبت به زمانی که قرار باشد با کارت اعتباری خرید کنیم. برای تست کردن این موضوع روی بچه‌ها نوع پول تو جیبی‌شان را تغییر دهید، یک هفته به آنها 5 تا یک دلاری بدهید، هفته بعد یک اسکناس 5‌دلاری. احتمالا متوجه می‌شوید که اسکناس 5‌دلاری را آهسته‌تر خرج می‌کنند.«دانانجی نایاکانکوپام» استاد بازاریابی در دانشگاه آیوا می‌گوید: «اینطور تصور می‌شود که اسکناس 5‌دلاری ارزش بیشتری دارد، ناراحتی ذهنی جدایی ازاسکناس 5‌دلاری بیشتر از ناراحتی ذهنی جدایی از 5 تا یک دلاری است.»بزرگسالان نیز همین گونه‌اند، پرفسور نایاکانکوپام به همراه دو همکار خود در پژوهشی که در شماره مارس 2006 نشریه «پژوهش مصرف‌کننده» منتشر شد، دریافتند اگر آدم‌ها برای مثال یک اسکناس 50‌دلاری داشته باشند، تمایل کمتری به خرج کردن دارند نسبت به زمانی که 10 تا اسکناس 5‌دلاری داشته باشند.
3) تهیه فهرست خواسته‌ها:
همه ما خواهان چیزهایی هستیم که در فروشگاه‌های بزرگ یا در تبلیغات دیده‌ایم. گاهی آن چیزی را که خواهانش بودیم، می‌خریم و در نهایت سرخورده می‌شویم. بعضی اوقات چند روز که صبر می‌کنیم اشتیاق خرید ما از بین می‌رود.
4)آیا می‌خواهید جلوی بدون دلیل خرج کردن بچه‌هایتان را بگیرید؟
به تدبیری که توسط «هیلان بیکر»- مشاور چاپ و تحلیل‌گر مالی در ملبورن- استفاده شده توجه کنید. زمانی که دو فرزند وی چیزهایی را که می‌خواستند نام بردند، خانم بیکر موارد را در دو فهرست خواسته‌های مجزا نوشت. چند روز یا چند هفته بعد همراه دو فرزندش به سراغ فهرست رفت تا بررسی کند آنها چه مواردی را هنوز می‌خواهند با پول تو جیبی خودشان بخرند یا به عنوان کادوی تولد یا عیدی دریافت کنند، خانم بیکر می‌گوید: «زمانی که آنها خیلی بچه بودند از منو شگفت‌زده می‌شدند؛ چون گاهی حتی اسباب بازی به‌خصوصی را که سه شنبه شدیدا می‌خواستند در روز جمعه اصلا به یاد نمی‌آوردند.»
 4) پول خردها را برای خودت نگه دار: به نظر می‌رسد که بچه‌ها خواسته‌های تمام نشدنی دارند که البته شوک مالی بزرگی به خانواده وارد نمی‌کند. با این همه خرید کردن هیچ هزینه‌ای برایشان ندارد چون پول پدر مادرها را خرج می‌کنند.
ترفندی که در اینجا باید بکار ببرید این است: کاری کنید بچه‌ها احساس کنند که مشغول خرج کردن پول خودشان هستند. من این را از دخترم یاد گرفتم، زمانی که هانا به اولین گردش علمی مدرسه رفت به او 5‌دلار دادم و گفتم بقیه پول رو برگرداند، او با کیفی پر از خرت و پرت و چند سنت پول بازگشت. در گردش بعدی باز هم 5‌دلار دادم، اما این دفعه گفتم هر چقدر که باقی ماند مال خودت باشد. او با 5‌دلار بازگشت. بعدا این روش را روی هنری برادر کوچک‌تر هانا امتحان کردم، تقریبا مثل قبل موفقیت‌آمیز نبود. فرصت‌هایی پیش می‌آید تا درباره پول صحبت کنیم، که تا وقتی پدر و مادرها در این زمینه افراط نکنند احتمالا چیز خوبی است. میر استاتمن، استاد امور مالی در دانشگاه سانتاکلارا در کالیفرنیا – هشدار می‌دهد: «شما که نمی‌خواهید فرزندانتان به یک روبات پول جمع‌کن تبدیل شوند. خوب است که بدانیم چه زمانی پول را در قلک بیندازیم، اما این هم خوب است که بدانیم چه زمانی پول را از قلک بیرون آوریم.»

 دنیای اقتصاد  

 

   + سعید ; ٧:۱۱ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٧/٢/۱٧
comment نظرات ()

بنگاه خرید و فروش مدرک!

خرید و فروش پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا پدیده‌ای خطرناک است که آموزش عالی و آینده و پیشرفت همه‌جانبه به ویژه علمی و اقتصادی کشور را تهدید می‌کند.

یکی از عوامل این «پیشه علمی»! در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» می‌گوید: بستگی به این دارد که شما چه نوع پایان‌نامه‌ای را بخواهید؛ از فصلی 350 هزار تومان داریم تا چهارصد هزار تومان.

می‌پرسم: قیمت شما بالاست؟ با لحن حق به جانب می‌گوید: پایان‌نامه دکترا، فصلی ششصد تا هفتصد هزار تومان. ثانیا برای این ترم وقت نداریم، از شهریور به بعد می‌توانیم در خدمت شما باشیم!

چشم امید هر جامعه خواهان ترقی و توسعه اقتصادی، به دانشگاهیان خود است تا با تولید روزافزون علم، بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی را از فناوری‌های کارا بهره‌مند کنند تا در یک فرایند اقتصادی، ارزش افزوده کالاها و محصولات بنگاه‌ها، توسعه و پیشرفت و به دنبال آن، رفاه اجتماعی را برای مردمان خویش به ارمغان آورند.

اما گویا، حکایت دیگری در راه است. اگر کمی در اینترنت جستجو کنید، می‌بینید که شرکت‌ها و گروه‌هایی در سایت یا وبلاگ‌هایی، تجارت مقاله و پایان‌نامه را پایه‌گذاری کرده‌اند.

دکتر نیاسری، یکی از مدیران پژوهشی دانشگاه تهران در این‌باره می‌گوید: وقتی که بحث مدرک‌گرایی در جامعه‌ای باب می‌شود و افراد با هر توانایی که دارند و بعضا بدون آن‌که در کنکورها و مسابقات ورودی مقاطع تحصیلی گوناگون را پشت سر گذارند، مسلما چنین پدیده‌هایی در جوامع دانشگاهی نیز بروز می‌کند.

وی سپس با اشاره به این‌که تحصیل سخت‌ترین کار ممکن است، گفت: دانشجو باید تمام‌وقت باشد. تمایل دانشجویان به اشتغال و انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در کنار تحصیل، موجب شده است بیشتر دانشجویان از انجام کارهای مطالعاتی زمان‌بر، خودداری کنند و بعضا اساتیدی را که روش سخت‌گیرانه‌ای دارند نپسندند.

دکتر رضایی، مدیرکل پژوهشی دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ نیز مدرک‌گرایی را یکی از پارامترهای اصلی و کارساز در تجارت پایان‌نامه می‌داند. او همچنین بر این باور است که ضعف ساختارهای نظارتی در وزارت علوم، تخصصی نبودن عناوین پایان‌نامه‌ها از دیگر علل این فرایند است.

وی در ادامه می‌افزاید: گسترش و ادامه فعالیت این بازارها در بلندمدت، سبب می‌شود ثروتمندان کم‌کم قشر غالب تحصیل‌کرده ـ به ظاهر ـ را تشکیل دهند و این، خود یک بی‌عدالتی است.

وی سپس با انتقاد از بورس‌های دولتی برای مدیران گفت: بیشترین کسانی که اقدام به تهیه مقاله و پایان‌نامه از این شرکت‌ها می‌کنند، مدیران دولتی هستند که به علت مشغله فراوان، وقت کافی برای تحقیق و پژوهش ندارند.
دکتر نیاسری می‌گوید: مشکلات مالی و معیشتی برخی اساتید، باعث شده است تا با حضور در برخی دانشگاه‌ها و جلسات، در افت سطح علمی فارغ‌التحصیلان سهیم باشند.

وی ادامه می‌دهد: از بنده تقاضا شد تا در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌ها شرکت کنم، اماپس از ورود به جلسه دیدم که تنها داوران و اساتید راهنما و دانشجو در جلسه حاضرند. وقتی دلیل حضور نیافتن دیگر دانشجویان و اساتید را جویا شدم، یکی از اساتید گفت: ‌ما جلسات دفاع را مخفیانه تشکیل می‌دهیم و من نیز همانجا عذرخواهی نموده و جلسه را ترک کردم.

خبرنگار «تابناک» با تعدادی از این شرکت‌ها تماس گرفت. آنها می‌گفتند، به علت نزدیکی پایان ترم دانشگاه، چندین پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا را در نوبت انجام دارند. اما وقتی با اصرار از آنان خواست تا کار را انجام دهند، قیمت پروپوزال دویست تا سیصد و هر فصل کارشناسی ارشد 350 تا 400 هزار تومان و هر فصل مقطع دکتری 550 تا 650 هزار تومان بود.

مطمئنا ادامه این روند، چیزی جز افت سطح علمی فارغ‌التحصیلان و اساتید آینده کشور را به همراه نخواهد داشت.
ناگفته پیداست، برخورد حذفی و مقطعی صرفا حقوقی بدون کار کارشناسی و تحلیل‌های واقع‌گرا، مسلما اوضاع را وخیم‌تر کرده، این روند را مخفی‌تر و حتی زیرزمینی خواهد کرد و از سوی دیگر، توسعه یا ادامه این روند چشم‌اندازهای روشن را به سرابی وهم‌انگیز بدل خواهد کرد.

   + سعید ; ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٧/٢/۱٠
comment نظرات ()

عوامل موفقیت از دیدگاه افراد موفق

نتایج یک نظرسنجی از 733 نفر از افراد موفق در امریکا نشان می دهد که انضباط کاری و رو راست بودن با تمام مردم از نظر 57 نفر از این افراد موفق، عوامل بسیار مهم در کسب موفقیت به شمار می آیند. در این نظر سنجی همچنین شاگرد اول بودن در کلاس از کمترین اهمیت برخوردار است. نتایج این نظر سنجی را در جدول زیر می بینید. 

 عوامل موفقیتمهمبسیار مهم
1انضباط کاری3857
2رو راست بودن با تمام مردم3357
3مردم داری3856
4پشتیبانی همسر3249
5تلاش بیشتر از دیگران4147
6دوست داشتن کار خود4046
7ویژگی مدیریت قوی4341
8شخصیت و روحیه رقابتی4338
9سازماندهی بسیار خوب4936
10توان بیان نظرات4735
11داشتن مربیان خوب4627
12اهمیت به احترام دیگران4227
13انرژی فوق العاده4823
14مشخصات ظاهری خوب4421
15هوش سرشار4720
16تخصص و حرفه ای بودن3617
17دانش آموختگی در دانشگاههای معتبر3315
18زیاد جدی نگرفتن انتقاد دیگران3714
19حدود خود را شناختن2914
20اعتقادات مذهبی دقیق2013
21خوش شانسی3512
22شاگرد اول کلاس بودن2211

 پ.ن: الف. خطاب به آن دسته پدرها و مادرها می گویم که اگر خیلی به فکر ((موفقیت)) انشتینهای خانگی شان هستند لازم نیست این زبان بسته ها را برای شاگرد اول شدن و نمره بالا آوردن خفه کنند! اگر شاگرد اول هم بشوند قرار نیست تحفه ای بشوند، لاجرم!ب. در مورد علی دایی و برخی دیگر باید گفت که ظاهرا گزینه 18 جور سایر عوامل موفقیت او را یک تنه کشیده!پ. چند شخصیت مهم سیاسی دنیا خط بطلان بزرگی بر روی گزینه 14 کشیده اند!ت. این جدول و اطلاعات آن صرفا برای یک بحث عمومی ذکر شده و قصد طبقه بندی و جزمگرایی نداشته ام.  ث. شما نیز می توانید شش گزینه مورد نظر را به ترتیب ذکر کنید. مایلم اولویت بندی سایرین را هم بدانم. موفق باشید!  

 

   + سعید ; ۸:۳٧ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٧/٢/۳
comment نظرات ()