پسر ایرانی

این وبلاگ زین پس هر وقت که بشود به روز می شود!

چگونه يك خودرو بخريم!

اين متن را براي عده اي در وبلاگ قرار داده ام كه يا قصد خريد خودرو (مخصوصا دست دوم) دارند و يا اين كه در آينده قصد خريد يا مشاوره خريد در سرشان است! به هر حال مطمئنم مفيد خواهد بود.

 

در اولين ملاقات هرگز به فروشنده اجازه يكه تازي در ميدان معامله را ندهيد و سعي كنيد رشته كلام را در اختيار بگيريد.براي شروع سوال هايي كنيد كه در انها اثري از خامي و ناواردي نباشد.به عنوان مثال:

-اين خودرو در گذشته چند مالك داشته است؟

-آيا خودرو تصادفي هم داشته؟

-اگر تصادفي بوده آيا خسارت فقط به بدنه وارد شده يا اينكه به شاسي و سيستم فني خودرو هم آسيبي رسيده است؟

-در صورت وجود تصادف مي خواهم محل آسيب ديدگي را ببينم.

-آيا خودرو تجهيزات اضافي دارد كه در اطلاعيه فروش ذكر نشده باشد؟

-آيا شما نسبت به موارد قضايي و يا فني خودروي مورد معامله هيچ تضميني مي دهيد؟

-آيا قيمت ارايه شده مقطوع است و جاي چانه زدن و تخفيف وجود دارد.؟

هرگز قبل از دريافت پاسخ قانع كننده نسبت به اين پرسش ها اقدام دگري نكنيد.اگر پاسخ ها عاري از هر گونه نكته مبهمب بودند و رضايت اوليه شما را جلب كردند زمان ملاقات براي بازديد فني و بازديد مدارك و امتحان عملي خودرو را مقرر كنيد.

 

چگونه خودرو را بازبيني كنيم؟

قبل از حضور در محل مقرر از كسي براي همراهيتان دعوت كنيد.گاهي شما از واضح ترين موارد نيز قافل مي شويد كه وجود يك همراه شما را چه در بازبيني و چه در چانه زني بر سر قيمت ياري مي كند.براي بازديد از خودرو يك آيينه كوچك همراه داشته باشيد تا قسمت هاي غير قابل رويت مثل زير داش برد و زير صندلي ها را بتوانيد به دقت وارسي كنيد.هرگز از بازديد  وارسي تمام بخش ها قافل نشويد و خجالت زده نباشيد.

 

چگونه مدارك خودرو را بازبيني كنيم؟

ابتدا به سال توليد خودرو توجه كنيد شماره شاسي بدنه و موتور را با شماره هاي ثبت شده در مدارك مقايسه كنيد.اگر مدارك عاري از هرگونه مشكلي بودند بازديد فني را آغاز كنيد.

 

بازبيني بدنه خودرو

بازبيني خودروي شسته نشده هيچ فايده اي ندارد چرا كه حتي يك لايه نازك گرد و غبار شما را در كنترل و بازديد دقيق بدنه نا موفق خواهد گذاشت.چند متر عقب تر از خودرو روي زمين نشسته و به بدنه خودرو نگاه كنيد.اگر خودرو تصادفي داشته باشد با نگاه دقيق به تقارن خودرو به راحتي از آن مطلع خواهيد شد.ستون هاي چهار طرف را وارسي كرده و اندازه آنها را با هم مقايسه كنيد.به اندازه هاي استاندارد بدنه خودرو توجه ويژه داشته باشيد.هيچ صافكاري در جهان نمي تواند در آسيب ديده و تصادفي خودرويي را در اندازه و ابعاد استاندارد بازسازي و تعمير كند.در ها را باز و بسته كنيد و به فاصله درزها خوب دقت كنيد.در خودرويي كه هيچ تصادفي نداشته باشد فاصله تمامي شيار ها يكسان است.در ها بايد بدون هيچ صدايي به راحتي باز و بسته شوند .با انگشتان خود ضربه هايي كوچكي به بخش هاي مختلف بدنه بزنيد.صداها بايد يك نواخت بوده و تغيير صدا نبايد آني و يك دفعه باشد.به رنگ بخش هاي مختلف به دقت نگاه كنيد و عدم وجود تغيير رنگ در سرتاسر بدنه اطمينان حاصل كنيد.به پلاك ها توجه كنيد.در قسمت زير پا و گلگيرها نبايد با ساير نقاط بدنه تفاوت داشته باشد.ازخريد خودرويي كه كوچكترين نشاني از زنگ زدگي دارد به شدت خودداري كنيد.

 

بازديد فني موتور

ابتدا موتور و متعلقات آن را در يك نگاه ظاهري با ساير خودرو هاي مشابه مقايسه كنيد.روي موتور نبايد اثري از روغن و ديگر آلودگي هاي نفتي باشد.خودرو را روشن كنيد و مدت كمي انرا برانيد سپس دوباره موتور را بازرسي كنيد .موتور بايد همچون گذشته تميز باشد و دماي آن نيز نبايد خيلي زياد شده باشد.در پوش موتور را باز كنيد .از داخل موتور نبايد بخار درآيد درجه روغن را با گذشته مقايسه كنيد.باطري خودرو را وارسي كنيد و ترمز و ساير وسايل برقي را به كار اندازيد و از وجود عدم برق دزدي اطمينان حاصل كنيد.پس از بازبيني موتور خودرو را كمي جابجا كنبد و زمين زير خود را به دقت بنگريد و اگر لكه روغني يافتيد بدانيد كه اين خودرو جز دردسر چيز ديگري نخواهد بود.

 

بازديد شاسي

كنار چرخ بنشينيد و با دو دست آنها را به بيرون و داخل بكشيد و فشار دهيد.لغي هاي كوچك يعني اينكه بول برينگ ها مشكل دارند. از گوشه ها سعي كنيد خودرو رابالا بكشيد صداهاي كوچك يعني اينكه شاسي شكسته است.زاويه چرخ ها را به دقت وارسي كنيد انحراف چرخ ها يعني اينكه شاسي كج است.

 

بازبيني داخلي

تمامي لاستيك هاي دور در و داش بورد بايد وارسي شوند.دكمه ها كمر بند ايمني پدال ها و هر آنچه كه روبروي راننده است بايد امتحان گردد.صندلي ها را به عقب و جلو بكشيد زير صندلي ها را به دقت بنگريد در صورتي كه صندلي هاي عقب جدا مي شوند آنها را باز كنيد و زير آنها را بازبيني كنيد.قفل درها و بالابر شيشه ها را بازبيني كنيد.

سيستم هوارساني بخاري و كولر وتمام دريچه هاي آن را وارسي كنيد.چراغ ها را چندين بار روشن و خاموش كنيد و از صحت گرمكن شيشه عقب اطمينان حاصل كنيد.

هنگام رانندگي امتحاني به چه نكاتي بايد توجه كنيم؟

هرگز خودرويي را بدون امتحان عملي خريداري نكنيد.هنگام شروع به حركت نبايد هيچ صداي غير معمولي به گوش رسد .خودرو را در شيب هاي تند متوقف كرده و ترمز دستي را بكشيد از خودرو پياده شده و به آن نگاه كنيد.اگر خودرو هيچ حركتي نكرد دوباره سوار شده و آن را برانيد.

هنگام حركت خودرو نبايد به زور را افتاده و ريپ بزند . لرزش هاي هنگام آغاز حركت نشان از ضعف و آسيب ديدگي موتور خودرو و سيستم انتقال قدرت دارد. دنده را بازبيني كرده  و از دو به يك امتحان كنيد.دنده عقب را نيز وارسي كنيد. صداهاي نابهنجار هنگام تعويض دنده به منظره مشكل سيستم انتقال قدرت سيستم خودرو است.

اجازه دهيد خودرو شتاب بگيرد و پس از آن به شدت پاي خود را روي پدال ترمز فشار دهيد .خودرو بايد بدون هيچ صداي نامعلومي سريعا توقف كند.

قدرت خودرو هنگام مانورهاي تند را امتحان كنيد و به دقت به صداهاي به وجود آمده در پيچ ها گوش دهيد.

همواره به ياد داشته باشيد جان شما بسيار با ارزش تر از مال شماست.

ادامه مطلب (دانلود)

 

 

 

 

 

   + سعید ; ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٦/٧/٢٤
comment نظرات ()

زيبايي در زير برقع

 

صفحه نخست وب سايت مشهور ياهو در برخي مواقع اخبار جالبي را منتشر مي كند و اين بار چشم من به اين خبر افتاد!

 

زيبايي در زير برقع (Beauty under Borqa)

 

با دشواري (!) توانستم خبر را به طور كامل مطالعه كنم. خبر مربوط به يك شوي تلويزيوني واقعي بود كه در آن مدلهاي لباس هايي را با مانكن زنده نمايش مي دادند! اما در كجا؟ مزار شريف-افغانستان!

هميشه اسم مزار شريف را با نام نظاميان طالبان و جنگهاي داخلي شنيده بوديم و اين بار با خبري با طعم وسترن!

خبر نسبتا طولاني بود. به گزيده هاي خبر كه ترجمه كرده ام توجه كنيد!‌ به نوبه خودم به فكر فرو رفتم.

 

  1. نزديك به شش سال پس از حكومت جزمگراي اسلامي طالبان كه زنان افغان هنوز برقع آبي كمرنگ خود را مي پوشند و هر از گاهي از پشت منفذ هاي برقع چشمان سياهشان  ديده مي شود.

  2. سوسن سلطاني كارگردان 18 ساله اين نمايش مي گويد: اين كار براي من بسيار جالب بود كه چنين برنامه اي توليد كنم و براي همين از مانكن ها خواستم كه لباس ها و خودشان را نشان دهند. افغانستان آزاد است و اين دختران آينده اين كشور هستند.

  3. به نظر مي رسيد كه اين دخترها شجاعت رقيبان خود در كشورهاي غربي را نداشتند و از خيره شدند به لنز دوربين هاي عكاسان خبري و تصوير برداراني كه همگي مرد بودند خودداري مي كردند.

  4. عبد الرئوف، يك ملاي مسلمان مي گويد: نه تنها اين كار از نظر اسلام ممنوع است، بلكه اگر بخواهيم درست بر شريعت اسلام عمل كنيم اين دخترها بايد تنبيه بشوند.

  5. ده تن از اين دخترها پس از اين كه با خبر شدند اين نمايش پوشش خبري بين المللي دارد از ترس اين كه مشكلي برايشان ايجاد شود از شركت و نمايش منصرف شدند.

  6. كتايون تيمور يك مدل ۱۹ساله مي گويد: اين يك ايده عالي براي دختران افغان است تا تشويق بشوند براي پيش رفتن به يك پله جلوتر. ما مي دانيم كه 90 درصد مردم افغان فكر مي كنند اين كار خوبي نيست؛ اما اين كاملا غلط است.

  7. خبرنگار از يك تاجر به نام احمد نصير مي پرسد: شما در اين نمايش بيشتر به دخترها نگاه مي كنيد يا به لباس  ها؟ او با خنده پاسخ مي دهد: البته دخترها! با وجود اين كه لباس ها هم مهم  اند.

  8. يكي از مدل ها مي افزايد: مردم جهان فكر مي كنند كه زنان افغاني هميشه در خانه هستند و برقع مي پوشند ولي اينطور نيست. دختران افغانستان زيبا هستند.

 

 

خبرنگار اين خبر جون همينگ از خبرگزاري رويترز بوده است.

   + سعید ; ۱:٤۳ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٦/٧/۱٧
comment نظرات ()

نامه اي به پدر واقعي مان...

نامه اي به امام زمان (عج) 2

نامه اي به امام زمان (عج)

 

اين نامه توسط دو دختر كوچك كه در مناطق محروم زندگي مي كنند نوشته شده است. كاش دلمان به بزرگي اين انسانهاي كوچك بود...

   + سعید ; ۱۱:٥٢ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٦/٧/۱٠
comment نظرات ()

تحلیلی از ((صاعقه ایرانی))

 

 

متاسفانه به دلایلی فرایند اطلاع رسانی اخبار نظامی در ایران بسیار عجیب، کند و دست و پا گیر است؛ در حالی که کشورهای بزرگ تولید کننده سلاح چنین وسواس و محافطه کاری نداشته و به مراتب راحت تر اطلاع زیادی را در اختیار رسانه ها قرار می دهند. ممکن است علت عمده این مسئله ساختار تماما دولتی شرکت ها و موسسات نظامی در ایران باشد که خود علت خوبی برای توضیح است مسئله است.

 

به گمانم همگی خبر پرواز هواپیمای جنگنده ((صاعقه)) را که اخیرا در تهران به پرواز در آمده است شنیده اید. هر قدر که در خصوص این جنگنده جستجو کردم به جز اخبار تکراری و یا غیر موثق به چیز دیگری برخورد نکردم. بنابراین ترجیح دادم که در این مقاله تفسیر شخصی ام را در خصوص یکی از علایق همیشگی خودم یعنی هوافضا بنویسم و امیدوارم که مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

 

طبق آنچه که رسانه های داخلی منتشر کرده اند جنگنده صاعقه یک هواپیمای جنگی فوق مدرن است که توانایی زیادی دارد. ویکی پدیا در این باره می گوید:

 

صاعقه هواپیمای جت جنگنده آموزشی نظامی ساخت ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-۵ استفاده شده است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است. هواپیمای جنگنده صاعقه ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگ‌تر شده هواپیماهای اف-۵ است که دو سکان عمودی V شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری) و سیستم های الکترونیک و موتورهای روسی آر دی-۳۳ (RD-۳۳) دارد.

 

قطعا موتور های روسی از نمونه قدیمی امریکایی قوی تر بوده و از نوع توربوفن هستند که عموما مصرف سوخت و سر و صدای کمتری دارند.

 

هواپیمای اف -5 یا تایگر (به معنی ببر) نخستین هواپیمای فراصوت ایران است که مدتها پیش از انقلاب به مقدار زیادی از امریکا خریداری شد و این جنگنده امروزه دیگر به همان شکل اولیه خود در جهان جایگاهی ندارد و حتی در امریکا به عنوان هدف آزمایشی موشکهای ضد هوایی مورد اصابت قرار می گرفته اند.

 

به عقیده من هر قدر که ساخت یک هواپیمای نظامی که نیاز به فناوری بالا و به روز دارد  اما پخش گسترده خبر ((پرواز موفقیت آمیز جنگنده صاعقه)) علیرغم اینکه برای همه ایرانیان مایه مسرت و مباهات است اما تعمق در آن از شیرینی این موفقیت می کاهد.

 

همانطور که می دانید ابتدایی ترین کار یک جنگده که آن را به این عنوان نزدیک می کند قابلیت پرواز کردن آن می باشد و این درست به معنی ابتدایی ترین پلّه است! حتی پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی جهان به اندازه یک خودروی نظامی ساده بر روی زمین از ایمنی و توانایی برخوردار نیستند و شاید حد آسیب پذیری آن برای همگان به سادگی باور پذیر نباشد. با این حال آنچه که از یک هواپیمای رزمی یک جنگنده موفق و کارامد می سازد صرفا به پرواز در آمدن آن نیست، بلکه توانایی انجام مانورهای برتر، چابکی، سطح مقطع کمتر (برای کاهش ردیابی راداری) و حمل سلاح و غیره می باشد که در هیچ یک از اخبار منتشر شده اشاره مستند و مستدلی به موارد فوق نشده است.  

 

امیدوارم هر چه زودتر اخبار کامل تری در این باره به دست بیاورم زیرا که ما مدتهاست که نیازمند یک جنگنده کارامد در کشور بودیم که پس از انقلاب 57 به جز اندک مواردی از میگهای 29 روسی و سوخوی 25 که اخیرا خریداری شده اند جنگنده مناسب دیگری به ناوگان نظامی کشور اضافه نشده است و هر ساله تعدادی از آنها را به دلایلی یا از دست می دهیم (سقوط) و یا خودبخود از رده خارج می گردند.

 

پیش بینی شخصی من این است که ایران نهایتا ( بخصوص در موقع بحران) به سراغ خریدهای بزرگ نظامی در همین رده جنگنده- بمب افکن خواهد رفت زیرا هم اکنون که در صلح به سر می بریم هر هواپیمایی که تولید بشود ((شیر محلّه امان)) است و کسی از کم و کیف واقعی آن اطلاعی ندارد. اولین گزینه خرید خارجی کشور روسیه (یا چین که محصولات روسیه را مونتاژ می کند) و شرکت ((سوخوی)) خواهد بود که جنگنده های موفقی را مانند سوخوی 27 و 30 را تولید و صادر می کند.

 

در انتهای این مقاله قصد دارم به مقایسه کوتاهی از ((صاعقه)) و مدلهای خارجی آن بپردازم که مطمئنم برای شما هم جذاب خواهد بود!

 

 

 

تصویری از جنگنده صاعقه

 

در شکل پایین مدل تک کابین جنگنده اصلی اف 5 امریکایی را مشاهده می کنید! شباهت آنها کم نیست! (سکان عمودی یا رادر (Rudder) دوتایی را فرض نگیرید)

 

هواپیمای اف5 تایگر امریکایی متعلق به بیش از 40 سال پیش

 

در این تصویر دو فروند هواپیمای اف 18 (هورنت) نیروی هوایی کانادا را می بینید! نکته قابل توجه علاوه بر شباهت طراحی در  تطابق رنگ آمیزی آن با جنگنده نمونه خارجی است!

 

 

 خیلی دوست دارم به این شبهه بوجود آمده پاسخ مناسبی داده شود!

 

 

تصویر جنگده امریکایی اف/ای 18 متعلق به نیروی هوایی کانادا

توضیح: دو تصویر پاینی را مورخ 12/10/1389 با موارد بهتری تعویض کرده ام.

 

   + سعید ; ٩:٤٦ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٦/٧/۳
comment نظرات ()