پسر ایرانی

این وبلاگ زین پس هر وقت که بشود به روز می شود!

اخبار ایرانی 2

 

۱. با پدر پسر ايراني در جمعي نشسته بوديم. پدر گفت: من ديروز يك شير آب براي دستشويي خريدم 90 هزار تومان، در حاليكه خانه ام را 60 هزار تومان خريده ام!

  

۲. طبق شواهد و اظهارات مستند در غرفه استان اردبيل در ششمين نمايشگاه گردشگري كه در مرداد ماه در مشهد برگزار شد پوستر تمام قد و بزرگ علي دايي به عنوان ميراث فرهنگي به نمايش گذاشته شده بود. (مثل اين كه رستم زال در جام تختي در دسته فوق سنگين با عليرضا رضايي كشتي بگيرد! البته كشتي پنالتي ندارد!)

  

۳. پس از فروكش تب اخبار اكبر گنجي و شكستن اعتصاب غذايش موج عظيمي از نامه ها و فكس ها براي مشاوره رژيم درماني و كاهش وزن از اقصي نقاط جهان برای گنجی شروع شده است.

 

۴. طبق بررسي ها به عمل آمده مراحل فوق سري طراحي و ساخت پژو 206 آريان (محصول جديد كارخانه توليد كننده پيكان و پژو  405مدل آتش نشان آور!) افشا شد. نحوه طراحي اين خودرو جديد به اين گونه بوده است كه يك روز يكي از كارگران يا نگهبانان در پشت رايانه غير شخصي نشسته بود و چون بك گراند(Back Ground) اين رايانه ها به ناچار تصوير محصولات ايران خودرو مي باشند كاربر محترم در محيط برنامه فتوشاپ(Adobe Photoshop)  عكس مربوط به پژو 206 غير آريان را انتخاب كرد و شروع به امتحان گزينه ها و فيلترهاي نرم افزار نمود. تا اين كه گزينه "كشش" را انتخاب كرد و اتفاقا قسمت عقب خودرو را كمي كشيد! ناگهان صداي درب يا بوق ماشيني آمد و كاربر با عجله از پشت رايانه به بيرون پريد و به محل كار خود رفت. صبح همان روز كاربر مخصوص رايانه وقتي صفحه نمايشگر خود را ديد ابتدا قصد داشت كه سيستم را ريستReset  كند اما تصميم اش عوض شد. تا اين كه فكري خلاقانه و صد در صد بومي به ذهنش خطور كرد و آن عكس را به مديران كارخانه نشان داد. و بدين طريق پژو آريان توليد شد. گفته مي شود تسهيلات ويژه اي براي خريداران اين خودرو در نظر گرفته شده است از جمله سري كامل سي دي هاي گروه آريان، چند تيوب پماد ضد سوختگي و برچسب ايمني كه به رنگ قرمز درشت بر روي داشبورد و فرمان نصب شده است و روي آن نوشته: 125   

 

                                                    ----------------------

 

   فرا رسيدن نيمه شعبان و ولادت با سعادت حجت بن الحسن عسگری به تمام بشريت به ويژه منتظران آن حضرت گرامی باد

   + سعید ; ۱٢:٢٤ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٤/٦/٢٩
comment نظرات ()

اولين پيتزا در يونان درست شد

 

اولين پيتزا در يونان درست شد. پيتزا به نانهاي گرد بزرگي گفته مي شد كه بسيار لذيذ و ارزان قيمت بود. پس از رسيدن اين نان ها به ايتاليا به سرعت سراسر كشور را گرفت و از آن جا كه هم خوشمزه و زياد بود و هم قيمت مناسبي داشت غذاي قشر فقير و كم درآمد اين كشور شد.

    تا اين كه يك روز ملكه ((مارگريتا)) به همراه پادشاه تصميم گرفتند به دور ايتاليا سفر كنند. ملكه از ابتداي سفر خود اين نانهاي بزرگ را كه در هر گوشه و كناري به فروش مي رفت ديد و سر انجام آن قدر كنجكاو شد كه بدون در نظر گرفتن مقام و مرتبه خود دستور داد تعدادي از اين نان ها را براي او بياورند. هنگامي كه ملكه مارگريتا اولين پيتزا را خورد به شدت به طعم آن علاقه مند شد. چنانچه تا پايان سفر هر روز يك يا حتي چند عدد از اين پيتزا ها را مي خورد.

   هنگامي كه ملكه به دربار خود بازگشت سر آشپز مخصوص خود را فراخواند و از او خواست پيتزايي به سليقه خود تهيه كند. سر آشپز نان گرد بزرگي را به همراه پنير، گوجه فرنگي و برگ سبز ريحان براي ملكه آماده كرد. موادي كه او استفاده كرده بود از سه زنگ پرچم ايتاليا، سفيد، سبز و قرمز درست شده بود.

   ملكه اين غذاي مخصوص خود را آن قدر دوست داشت كه پاداش خوبي به سر آشپز داد. آنچه ما امروز در رستورانها به نام پيتزا مارگريتا مي خوريم در حقيقت همان اولين پيتزايي است كه در جهان ساخته شده است.

   البته آن سر آشپز در مغازه شخصي خود هم شروع به طبخ پيتزا كرد و به زودي سربازان امريكايي كه در ايتاليا بودند به خوردن آن عادت كردند و آن را به كشورشان بردند.

   پيتزا با سرعتي باور نكردني در سراسر دنيا پخش شد و به هر سرزميني كه مي رسيد ماده جديدي روي آن اضافه مي شد. امروزه اين غذا و تاريخچه آن به قدري براي مردمان ايتاليا مهم است كه همه ساله نهم فوريه را روز بين المللي پيتزا نام گذاري كرده اند. در اين روز سر آشپزهاي ماهر بزرگترين پيتزاها را مي پزند.

 

م. رضايي

 

   + سعید ; ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ ; شنبه ۱۳۸٤/٦/٢٦
comment نظرات ()

آخر مي داني عصر پست مدرنيسم است

 

روانشناسان معتقدند انسانهايي كه دچار عقده حقارت، خود كم بيني، عدم اعتماد به نفس و اعتماد  به آينده هستند با پنهان شدن زير پوسته تجملاتي زندگي در واقع از خودشان فرار مي كنند. آنها از درون آن قدر تنها و نا اميدند كه حاضرند با الكي شلوغ كردن ظاهر زندگي شان كمبودها را به فراموشي بسپارند. ولي به فرض هم بشود به قيمت پرداخت هزاران تومان هزينه بابت لباس و گوشي موبايل و ماشين اسپرت و چه و چه چند ماهي خوش بود، آيا اين راه به سلامت فكري، آرامش و شاد زيستن كمك مي كند؟

   ... اين رفتار كه شبيه رفتار غريزي موشهاي صحرايي است زماني كسالت آور بار تر جلوه مي كند كه همان دختر دانشجو را ببينيم كه از پرداختن پولي در مقياس يك دهم گوشي موبايلش براي خريد كتابهاي غير درسي دريغ مي كند. آن زمان وقت تاسف خوردن براي جامعه و به خصوص نسل جواني است كه حتي دانشگاه رفتن را محض پز دادن و كم نياوردن در رقابتهاي فاميلي انتخاب مي كند و نه به هدف متفاوت ديدن دنياي اطراف. اگر يك روز صبح بيدار شوند و بشنوند كه با ثبت نام در كلاس هاي زبان پرتغالي، يوناني و چيني محبوب و مطرح مي شوند به حتم صف ثبت نام در اين كلاسها جاي خالي ندارد و صبح روز بعد اگر بفهمند خالكوبي روي اعضاي بدن مد روز است از همه نيازهايشان مي زنند تا پول خالكوبي را فراهم كنند.حيرت آور است؛ ما مدام از پله هاي فرهنگ خودي و نيازهاي اصيل ايراني به سمت پله هاي فرهنگ غربي و نيازهاي كاذب وارداتي در حال دويدنيم. چشم و هم چشمي مي كنيم، دچار روان پريشاني خود خواسته مي شويم، حسادت مي كنيم، رقابتهاي الكي را دامن مي زنيم و براي همه اين دردسرسازيها كرور كرور پول و وقت و اعصاب خرج مي كنيم.

   نمي دانم! شايد روزگاري است كه روي دست راه رفتن طريقه صحيح راه رفتن است و ما به غلط سالها روي دو پا راه رفته ايم. اين حرفها را براي آنهايي كه فقط يك گوشي تلفن همراه خريده اند نگفتيم. نقل اين حرفها نيست. تكنولوژي، كامپيوتر، سي دي چنجر، دي وي دي و هزار و يك مدل سيم و الكترود متصل به هم، اين سالها ما را از اين سوي دلتنگي به آن سوي همراهي و همزباني وصل مي كند. شايد خلاصه كلام آن چند سطر شاعري باشد كه در خلوت اتاقش نوشت:

مي دانم عصر پست مدرنيسم است / عصر هنجار گريزي، واژگوني / بايد دكور اين عالم را عوض كرد / خيلي چيزهاي اين جهان تكراري است / به خصوص اين آسمان كلنگي! / بيا نقشه اي بكشيم، يك آسمان مدرن / با خورشيد و ماه و كاغذي، پرندگان فانتزي /  و در روي زمين ... آدم هاي عوضي! / آخر مي داني عصر پست مدرنيسم است / عصر موبايل، ماهواره و اينترنت ...

 

ل. خاقاني

 

   + سعید ; ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٤/٦/٢٢
comment نظرات ()

مادر ترزا

 

مي گفت به يكديگر عشق بورزيد، همان طور كه من به شما عشق مي ورزم. كجاي دنيا تنگ مي شود اگر كنار جذامي ها بنشينيم و با آنها همدردي كنيم و يا به خانه فقيرترين فقيران برويم و جدا از سخنراني هاي خشك و بي فايده هم كلامشان باشيم.

   مري ترزا بويانسكي در آگوست 1910 در اسكوپيه يوگوسلاوي به دنيا آمد. پدرش پيمانكار مشهوري بود كه اولين تماشاخانه اسكوپيه را ساخت و مادرش زني اهل ونيز ايتاليا بود كه فرزندانش او را ((نانالوك)) يعني ((مادر روح من)) صدا مي كردند. او يك مسيحي مذهبي بود كه به مري كوچك ياد مي داد به خدا عشق بورزد و همسايه ها را دوست داشته باشد. پدر مري بسيار ناگهاني مرد و زماني كه مادر همچنان در شوك از دست دادن وي به سر مي برد فهميد شريك همسرش چنان اختلاسي كرده كه براي اهالي خانواده آنها فقط سقف بالاي سرشان باقي مانده است. بنابراين مجبور شد براي تامين زندگي سه فرزندش صبح تا غروب بر روي لباسهايي كه از توليديها به امانت مي گرفت گلدوزي كند.

    ترزاي كوچك هشت سال بيشتر نداشت كه رفت و آمدش به كتابخانه كليساي ((قلب مقدس)) در اسكوپيه آغاز شد. وقتي ديگر كتابي نمانده بود كه نخوانده باشد احساس كرد دعاهاي پدر روحاني آرامش خاصي به او مي بخشد. دوازده ساله بود كه براي اولين بار تصميم گرفت راهبه شود، هدفي كه سر انجام علي رغم ميل مادرش در هجده سالگي به وقوع پيوست. مادر ترزا سفرهاي بين المللي اش را از بنگال آغاز كرد. چند ماهي پيش از سفر به بنگال در ايرلند ماند، بيشتر وقتش را صرف يادگيري زبان انگليسي كرد و بعد عازم هندوستان شد. كاري كه او در هند و به خصوص در محلات فقيرنشين كلكته كرد ساختن مدرسه، بيمارستان و خريد تخته و گچ و دارو بود. او مثل ديگر زنان هندي لباس ساري بلند و پوشيده اي به تن مي كرد و صندلهاي زمخت مي پوشيد اما هرگز لبخندش را به دور نمي انداخت. براي اين زن خير خواه، هند، اتيوپي و هر كجاي دنيا كه بيشتر رنگ و بوي فقر و فلاكت مي داد مقدس تر بود، به همين خاطر هم زماني كه مرد پرچم هند را روي تابوتش كشيدند و هزاران نفر براي آخرين بار از سراسر دنيا به ديدنش آمدند.

   در يك سطر مادر ترزا زني بود كه به همه مليتهاي تعلق داشت، كمك هيچ كس را نمي پذيرفت اما ديگران مي توانستند هر زمان كه اراده كنند به محبت وي متكي باشند.

 

مادر ترزا

   + سعید ; ٩:٤٩ ‎ق.ظ ; شنبه ۱۳۸٤/٦/۱٩
comment نظرات ()

سه مطلب خواندنی

 

يك دادگاه نظامي اوكراين براي خلبانان جنگنده سوخوي كه در جريان نمايش هوايي سال 2002 بر روي جمعيت سقوط كرد و منجر به كشته شدن 77 نفر از تماشاگران شد، مجازات زندان تعيين كرد.

    طبق حكم اين دادگاه، خلبان جنگنده ياد شده به 14 سال و كمك خلبان آن به 8 سال زندان محكوم شدند. بر پايه بررسيهاي انجام شده، عدم رعايت قوانين ايمني در جريان اجراي نمايش پروازي عامل اصلي اين سانحه بوده است. افسر عمليات پروازي و سازمان دهنده نمايش نيز هر كدام به 6 سال زندان محكو شدند.

صنايع هوايي

------------------------

 

دانشمندان مي گويند بر خلاف همه موجودات كه از آتش مي گريزند يك گونه سوسك در ميان شعله هاي آتش سوزيهاي جنگل توليد مثل مي كند. آنها اميدوارند كه با الگو گرفتن از حسگرهاي اين حشره بتوانند تجهيزات نظامي هوشمند بسازند.

    سوسك جواهري كه در كانادا به سوسك سياه آتشين معروف است، كيلومترها پرواز مي كند تا خود را به يك آتش سوزي جنگلي برساند. وقتي اين سوسكها از راه برسند، شروع به جفت گيري كرده و درميان شعله هاي فروزان تخم گذاري مي كنند.

    در حالت عادي اگر درختان زنده باشند، با انتشار مواد شيميايي سمي به حضور بچه سوسكها اعتراض مي كنند. در ساير موارد بچه مهمانهاي نا خوانده در ميان صمغ چسبنده درختان گرفتار يا بر اثر رشد سلولها زنده به گور مي شوند.

------------------------

 

يك شيميدان آلماني اظهار داشته است كه مي توان از موادي كه در بدن انسان را تشكيل مي دهند اشيا و موارد زير را به دست آورد:

    5 كيلوگرم شمع، 65 جين مواد زغالي سياه، 7 عدد ميخ، 820 هزار چوب كبريت، 20 قاشق كوچك نمك، 50 قطعه قند و 42 ليتر آب!

 

گزينش: محمد طاهر پيك

 

 

   + سعید ; ۸:٠٧ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٤/٦/۸
comment نظرات ()

سه پادشاه زن ایران

 

در داستانهای اساطیری ایرانی می بینیم "همای" دختر بهمن که به همسری پدر خود در آمد، زمانی که سه ماهه حامله بوده، بهمن می میرد و وصیت می کند تا متولد شدن پسر، همای بر تخت پادشاهی بنشیند و همای هنگامی که زائید و دید که بچه اش پسر است او را در صندوقی نهاد و به دست آب رودخانه سپرد و چون کسی برای پادشاهی باقی نمانده بود، او به پادشاهی ادامه داد.

    غیر از داستان همای در داستانهای اساطیری ایران نمونه دیگری پیدا نمی کنیم و در تاریخ ایران قبل از اسلام، سه زن را می توانیم ببینیم که عملا تاج پادشاهی را بر سر نهاده اند.

    نخست مادر شاهپور ذوالاکتاف است که نام او در تاریخ برده نشده است. بعد از مردن هرمز، موبدان و بزرگان تاج شاهی بر سر و یا شکم باردار وی نهادند و فرزند به دنیا نیامده او را پادشاه خواندند و از او شاپور ذوالاکتاف به دنیا آمد و پادشاهی به دست آن کودک سپرده شد.

    پور اندخت، دختر خسرو پرویز از زنانی است که در زمان ساسانیان به حکومت و پادشاهی رسید. داستان به حکومت رسیدن او به این گونه است که :" شیرویه چون به حکومت رسید، ابتدا مردانشاه برادر خود را کشت و پدر را زندانی کرده و دستور داد که او را کشتند و سپس همه برادران و برادر زادگان خود را کشت و نابود کرد و ایران را از سران و بزرگان تهی نمود، تا این که خود نیز به مرض طاعون در گذشت. بعد از او اردشیر پسر خردسالش را به سلطنت بر داشتند که او نیز بعد از مدت کوتاهی توسط "شهربراز" که یکی از سرداران خسرو پرویز بود، کشته شد و شهربراز به یاری هراکلیوس به سلطنت رسید. لیکن چون شهربراز از خاندان ساسانی نبود، مردم بر او شوریدند و توسط شخصی به نام "پسفرخ" کشته شد. بعد از او چون از خاندان ساسانیان مردی بر جای نمانده بود، پوراندخت را به سلطنت برداشتند و او مدت یک سال و چهار ماه پادشاهی کرد. به پادشاهی رسیدن آزرمیدخت نیز چنان که در تاریخ بلعمی آمده است به همان گونه ای است که پور اندخت به پادشاهی رسید. در این کتاب آمده است: " چون پور اندخت بمرد، مردی از خویشان پرویز، نام او "چشنده" از پس پوراندخت به ملک بنشست و یک ماه بعد بمرد و پادشاهی به     آزرمیدخت رسیده و مدت شش ماه پادشاهی کرد".

    چنانکه در این سه مورد استثنائی دیدیم، در هر سه مورد به علت نبودن جانشین مرد، به هر یک از آنها برای مدت کوتاهی نام پادشاهی دادند. در حالی که عملا حکومت در دست بزرگان (مردان) بوده است. چنانکه می توانیم بگوئیم مانند مورد اول، اگر کودکی خرد اما پسر به دنیا می آمد به علت مرد بودن ارزش بیشتری داشت و حق حکومت از آن او می شد و هرگز هیچ کدام از این پادشاهان زن به حکومت نمی رسیدند.

 

پروفسور فرهت قائم مقامی سال 2536 پهلوی

 

   + سعید ; ۱٢:۳٦ ‎ق.ظ ; شنبه ۱۳۸٤/٦/٥
comment نظرات ()

ابو علی سينا

ابو علی سینا یکی از معروفترین دانشمندان ایرانی است که سالها قبل کتابهایش در دانشگاههای اروپایی تدریس می شدند. او فیاسوف، پزشک، ریاضی دان و منجم بود.

   ابو علی سینا در سال 370 هجری قمری در یکی از توابع بخارا به دنیا آمد. مادرش نام او را حسین گذاشت. ابو علی سینا یا ابن سینا، ملقب به شیخ الرئیس شرف الملک، از پنج سالگی شروع به درس خواندن کرد. او در بخارا نزد ابو عبدالله ناتلی منطق و پزشکی و ریاضی را فرا گرفت. هفده ساله بود که نوح بن منصور سامانی را درمان کرد و این عمل موجب شد که کتابخانه سلطنتی در اختیارش قرار گیرد. در بیست و دو سالگی پدرش را از دست داد. در همین ایام دولت سامانی رو به انقراض بود و غزنویان بر بخارا دست یافتند. در آن زمان سلطان محمود دانشمندان را به دربار خود فرا می خواند. ابو علی سینا از این امر سر باز زد و به گرگانج رفت و به خدمت خوارزمشاه علی بن مامون و سپس به خدمت جانشین او مامون بن محمد پیوست و نزد آنان تقرب یافت.

   پس از آن که محمود غزنوی بر خوارزم تسلط یافت، او پنهانی خوارزم را ترک گفت و سپس به فسا و ابیورد و طوس و گرگان رفت. در بازگشت از گرگان، ابو عبید جرجانی به خدمت او پیوست. ابو علی سینا سفرهای بسیاری کرد تا این که در 404 هجری قمری به ری رفت. بعد از 405 ه.ق به قزوین و سپس به همدان نزد شمس الدوله دیلمی رفت و وزیر شمس الدوله شد. پس از مرگ شمس الدوله، جانشین او سما الدوله، ابن سینا را زندانی کرد. اندکی بعد، پس از آن که غرامتی را که سما الدوله مقرر کرده بود پرداختند، از زندان آزاد شد و به اصفهان نزد علا الدوله رفت و در آنجا مورد احترام قرار گرفت و به تدریس و تالیف پرداخت. سر انجام در سفری که با علا الدوله به همدان رفت، بر اثر بیماری قولنج در گذشت.

ابو علی سینا با دانشمندان بزرگ دیگری نیز در ارتباط بود. او در خوارزم با ابوریحان بیرونی، ابوسهل مسیحی و ابو نصر عراقی ارتباط داشت. از شاگردان ابو علی سینا می توان به ابوالحسن بهمنیار، ابن مرزبان، ابن زیله، ابوعبید و معصومی اشاره کرد.

   از تیزهوشی ابو علی سینا حکایتها نقل کرده اند، اما او از بیان گفتار زشت و سخنان تند نسبت به فضلای معاصر خود و گاهی قدما ترس و واهمه نداشت. تا جایی که در سوال و جوابهای علمی با ابوریحان سخنان درشتی بر زبان راند.

   در شرق ابو علی سینا به عنوان فیلسوفی بزرگ و در غرب به عنوان پزشک شهرت دارد. در زمان حیات، بو علی را کافر می خواندند، در حالی که وی اولین کسی است که در اسلام کتب جامع و منظم فلسفه نگاشته است.

   او اولین دانشمندی است که در ایران بعد از اسلام درباره تعلیم و تربیت آثاری نوشته است. از آثار فلسفی ابو علی سینا می توان به دانشنامه علائی و مبدا و مهاد اشاره کرد و نظریات تربیتی او در سه کتاب و به زبان عربی و به نام رساله تدابیر المنازل، فن سوم از کتاب اول قانون و کتاب شفا آمده اند. آرامگاه ابو علی سینا در شهر همدان قرار دارد.

 

 

 

مقبره ابن سینا در همدان

   + سعید ; ٦:۱٢ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳۸٤/٦/۱
comment نظرات ()